När CARLHAG fick i uppdrag att leverera traverser till Wermlands Betning AB, eller WEBES i dagligt tal, var man tvungen att se till att både traverser och kringutrustning skulle klara den korrosiva miljön i den nyrenoverade betningshallen.
WEBES utför så kallad legobetning, vilket innebär att man avlägsnar ytföroreningar på värmebehandlade och svetsade konstruktioner. När det gäller rostfritt stål brukar man använda fluorväte- och salpetersyra plus vatten för att få bort glödskal, svetsoxider och rester från slipning, blästermedel med mera.
– Mindre detaljer sänker vi ner i ett kar medan större konstruktioner sprutas, vilket gör miljön i hallen väldigt korrosiv. Därför måste kranar och banor målas med epoxifärg samt strömskenor, vagnar och kablar skyddas av plast. Den nya strömbanan ABUS KBH är skyddad med tätning och sitter på syrafasta konsoler, säger ägaren Per-Erik ”Perra” Mossfeldt.
Uppgradering av lyftkapaciteten
I samband med renoveringen passade man även på att uppgradera lyftkapaciteten.
– Förut hade vi en jättegammal kran som bara täckte in en tredjedel av hallens 30 x 12 meter stora yta. Nu kan vi lyfta i hela hallens längd, men eftersom den fria höjden är begränsad till 3,80 meter behöver vi ibland lyfta
in objekten som ska betas med hjullastare, berättar Per-Erik.
Lyckad leverans
Renoveringen av hallen påbörjades i juni och gjordes på dagarna medan betningen fick göras på kvällar och
nätter. Själva traversen sattes upp på fyra dagar och allt fungerade som det skulle med underleverantörer som
både kom i tid och gjorde ett bra jobb. Leveransen var på plats och i drift veckan före semestern.
– Installationen av kranarna gick mycket smidigt. Det har funkat väldigt bra med CARLHAG och Christer Markusson. De tog tag i min förfrågan direkt och arbetet bestämdes på ett par dagar. Det ska de ha en stor eloge för – de har varit jätteduktiga!, avlutar Per-Erik.