30 års erfarenhet av laserskärning av plåtdetaljer har gett Lasercom nöjda kunder i hela Norrbotten och Finland. Så nöjda att man nu behövt göra en jätteinvestering som bland annat inneburit inköp av ett nytt lättraverssystem för att kunna serva den likaledes nya laserskärmaskinen. Det betyder att den nu kan gå dygnet runt, om det skulle behövas.

Vecka fem, 2020 var Carlhag klara med montaget av det nya ZHB-systemet med en kapacitet på två ton och en spännvidd på maximala 11 meter. Sammanlagt blev det 18 meter kranbana. Det betyder att man nu kan hantera upp till 25 mm tjocka plåtar, som man för övrigt lyfter med vakuumlyftok.
– Leveransen blev något försenad, men det gick så smidigt att hänga lättraverssystemet i befintliga takstolar – det passade överallt! – att det löste sig, berättar Zackarias Svedenbjörk, försäljningsingenjör på Carlhag.

Lasercom
Lasercom levererar laserskurna plåtar till kunder i framför allt Sverige och Finland, där många av kunderna är serieproducerande och produktägande. Man tillhandahåller även delar till en uppsjö produktområden. Bilar i hela Norden kör till exempel omkring med extraljushållare som Lasercom tillverkat.

– Vi införskaffade den största lättravers som gick att få, vilket betyder att vi kan utöka både vårt erbjudande och vår produktionskapacitet. Laserskärmaskinen kan gå dygnet runt om så behövs, säger Fredrik Spegel, säljare på företaget och fortsätter:

– Vi valde ABUS för att de har en bra serviceorganisation och kunde erbjuda det bästa priset. Dessutom har jag positiva erfarenheter av ABUS sedan tidigare; företaget jag arbetade på förut hade ett antal ABUS-kranar.

10-årsjubileum
I år fyller Lasercom 10 år i sin nuvarande organisationsform och det firar man med investeringar i ny utrustning för sammanlagt 17 miljoner kronor. Förutom lättraverssystemet och den nya laserskärmaskinen har man införskaffat nya kantpressar och en ny truck. Även en slip- avgradningsmaskin står på inköpslistan. Laserskärmaskinen kan skära upp till 30 mm tjocka plåtar, men om så kraftiga plåtar ska skäras får trucken användas eftersom vakuumlyftoken klarar max 25 mm.
– Vi är nöjda med leveransen, precis som vi var där jag arbetade förut, men vi har ännu inte bestämt oss för om vi ska skaffa oss ett serviceavtal. Traversen är besiktigad och inkörd och nu är vi förberedda på att ta emot nya kunder med behov av grövre plåtstorlekar. Kapacitetsökningen innebär även att vi kan gå ner lite i pris inom vissa segment, avslutar Fredrik Spegel.